Умом России не понять…

„Умом России не понять…”
=
„Umysłem Rosji nie zrozumiesz…”
To cytat z wiersza rosyjskiego poety i dyplomaty Fiodora Tiutczewa.

Znam to powiedzenie od lat ale nabrało ono  dla mnie nowego znaczenia przy oglądaniu poniższych muzycznych video. Chodzi o twórczość Sergeja Sznurowa (lidera grupy „Leningrad”), będącego w chwili obecnej na szczycie sławy ( a także na takowym listy Forbes wśród przedstawicieli  rosyjskiej kultury i celebrytów).
Według mnie- muzyka, jak muzyka. Chwilowo fajna, w innych momentach nie za bardzo. W kazdym razie bardzo popularna, o czym świadczą statystyki odsłon na YouTube liczone w dziesiątkach milionów dla dla każdego z poniższych filmików.
Co natomiast dziwi i zaskakuje, to przekaz w tych teledyskach  zawarty  ( przede wszystkim apologia picia alkoholu i zażywania  narkotyków,   liczne wulgaryzmy)  oraz fakt, że pomimo tego są one intensywnie lansowane miedzy innymi  przez kanał 1 rosyjskiej państwowej TV. Technicznie są poniższe video są   na najwyższym poziomie. Ktoś zainwestował spore pieniądze w produkcję i TV promocję. Jaki miał cel?

Co najmniej nie jednoznaczne to wszystko. Oceńcie sami.

(polskie napisy włączamy w ustawieniach youtube- naciskamy kolo zębate lub miniaturę klawiatury w prawym dolnym rogu  ekranu i wybieramy w „subtitles” język  polski)

Video 1
„W Piterze pić” ( chodzi o picie w St Petersburgu).
Ten filmik zdobył ogromną popularność w Rosji i  ościennych państwach rosyjskojęzycznych
Stał się do tego stopnia kultowym , że w St Petersburgu można zamówić wycieczkę, podczas której zwiedza się plenery w filmie pokazane.
Oczywiście z degustacją trunków w miejscach, w których uraczali  nimi  się jego bohaterowie. Widoczny w pierwszych sekundach filmu człowiek, grający dyrektora, to własnie wyżej wspomniany Sergiej Sznurow.

Video 2
Bohaterem w nim są buty- bardzo szczególne szpilki z kolekcji pewnego Francuza ( Christiana Laboutina) , które w piosence występujące pod nazwą „Labuteny”
Podobno popyt,  który powstał w Rosji po emisji  teledysku na te buciki zabezpieczył zamówienia firmie na kilka lat ( kilkaset milionów USD).
Sam Sergiej Sznurov rozstał się z solistką zaraz po osiągnięciu szczytu popularności przez teledysk  ( rozstanie ponoć w stylu pierwszej sceny z video nr1:)
Widocznie zbuntowało się ego pana Sznurowa, gdy sukces piosenki zaczęto przypisywać nie jemu ale blondynce – Alisie

Tutaj jeszcze inna ( fabularna:) wersja tego teledysku, w którym dają się włączyć polskie napisy.

Video 3
W Leningradzkiej knajpce – w której nagrano poniższe video, Sznurov zebrał śmietankę leningradzkich ( i nie tylko) celebrytów. Nie zobaczycie tam przypadkowych statystów. Twarze uczestniczących w nagraniu aktorów, muzyków, dziennikarzy, sportowców, znanych lekarzy itd. pojawiają się systematycznie na ekranach rosyjskiej TV.
Dla niewtajemniczonego widza niezrozumiałym może się okazać scena, w której jeden z gości nie może trafić kieliszkiem z wódką do ust.
Ten gość to piłkarz -Aleksander Kierzhakow, który zyskał sławę antysnajpera podczas jego gry w reprezentacji Rosji . Kilkakrotnie, w decydujących sytuacjach, nie trafiał w 100% sytuacjach  w bramkę:)

Video 4
Podobno najdroższy  w produkcji teledysk w Europie 2017
Przyznaję, koncepcja bardzo ciekawa…

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*